موضوع : ملاقات با جناب آقاى نخستوزير تاریخ 24 / 11 / 43 شماره : 432 ز گيرنده : رياست ساواك استان تهران فرستنده : دفتر روابط عمومى ساواك محترما در اجراى اوامر تيمسار رياست ساواك ساعت 9 صبح 22 / 11 / 43 در دفتر نخستوزيرى حاضر آقاى هويدا مراتبى از وضعيت حاضره روحانيون پرسش كه به معظماليه [له ]پاسخ داده شد در حال حاضر وضعيت از هر حيث رضايتبخش و كمال آرامش برقرار مىباشد ليكن در باطن مخالفين ساكت ننشسته و به انواع و اقسام سمپاشىها مشغول كما اينكه جنابعالى را به مردم بهائى معرفى مىنمايند و مدعيند كه مرحوم حسين [حبيباله ]عينالملك پدر شما از مبلغين بنام بهائى بوده و اضافه مىنمايند قرآنى را كه آقاى هويدا در قبر مرحوم منصور گذاردند برحسب خواسته بهائيان و برخلاف مذهب اسلام بوده از اين رو يك عده روحانى و وعاظ موافق اظهارنظر مىنمايند با توجه به اينكه مىدانيم آقاى هويدا بهائى نيستند ولى براى خنثى كردن اقدام و اظهارات مخالفين خيلى بجا است كه آقاى نخستوزير مراتب زير را به تواتر اجرا نمايند. 1ـ در سخنرانيها يا مصاحبههاى مطبوعاتى از دين اسلام و قرآن و ائمه اطهار يادآورى و محاسن آن را براى مردم بيان نمايند. 2ـ به اداره تبليغات دستور دهند برنامهاى انجام ندهند كه مغاير با مذهب اسلام و قرآن باشد. 3ـ تلويزيون كه منبع مهم تبليغات مىباشد و به وسيله يك عده بهائى اداره مىشود از يد آنها خارج و به وسيله اداره تبليغات وزارت اطلاعات و كارمندان غيربهائى اداره شود. 4ـ از نزديكى با بهائيان و استخدام آنها در وزارتخانهها خوددارى نمايند كمااينكه انتصاب آقاى مبشر (معاون ثابت پاسال و رئيس تلويزيون) در وزارت فرهنگ به سمت مديركلى يكى از اشتباهات دولت منصور بود و به علاوه مخالفين به مردم گفته و مىگويند كه بهائيها ايادى صهيونيست و اسرائيل يگانه دشمن اسلام در ايران مىباشند. 5ـ عدم هيچگونه معامله تجارتى با اسرائيل 6ـ تهيه جواز و اجازه نامچه رسمى براى وعاظ با دخالت روحانيون و گواهى وزارت آموزش و پرورش كه در آتيه هر عمامه بسرى نتواند از منبر سوءاستفاده نمايد. 7ـ مجانى كردن آب و برق پارهاى از مساجد و نصب شيرآب براى وضو و تطهير. 8ـ صدور دستور مبنى بر نظافت شهرهاى مذهبى مثل مشهد ـ قم ـ شهررى وسيله شهردارى مربوطه 9ـ در سخنرانى يا مصاحبه مطبوعاتى به مردم گفته شود دولت به پيروى از منويات ملوكانه درصدد است به موقع مقتضى و به نحو آبرومند وسيله عزيمت زائرين عتبات عاليات را فراهم سازد. روحانيون موافق اضافه نمودند چنانچه آقاى نخستوزير به تواتر و به موقع نه دفعتا اقدام به هر يك از موارد بالا نمودند ما در منابر و مساجد در اطراف آن تبليغ كرده و مانع اجراى مقاصد سوء مخالفين مىشويم. آقاى هويدا فرمودند خواهش مىكنم اين مراتب را يادداشت و به اينجانب بدهيد كه عرض كردم به اداره مربوطه گزارش خواهم نمود كه در صورت لزوم از آن طريق تسليم گردد. آقاى هويدا اضافه نمودند چون اداره اوقاف ضميمه نخستوزيرى شده استدعا دارم تيمسار رياست ساواك در موارد ذيل با اينجانب همكارى و مساعدت فرمايند. 1ـ تعيين يك نفر براى رياست اوقاف كه تا اندازهاى با روحانيون درجه يك شناس و مربوط باشد ولى داراى فكر و مغز متجدد باشد. 2ـ تشكيل دانشگاه الهيات عليهذا به استحضار مىرساند كه افراد نامبرده در زير طبق بررسىهايى كه بعمل آمده در صورتى كه تيمسار رياست ساواك مقتضى بدانند در افكار عمومى داراى احترام و به درستكارى معروف و از قوانين اسلامى و آن قسمت كه مربوط به اداره اوقاف مىباشند مطلعند. 1ـ آقاى سيدجمالالدين اخوى فرزند مرحوم سيدنصراللّه تقوى قاضى بازنشسته وزارت دادگسترى 2ـ آقاى صدر وزير كشور. 3ـ آقاى [سيد مرتضى ]ويشكايى رئيس دادگاه عالى تجديدنظر قضات 4ـ آقاى باقر رسا رئيس سابق شعبه 3 ديوان عالى كشور كه فعلاً از قضات بازنشسته مىباشد. 5ـ آقاى نصير خواجوى رئيس شعبه 4 ديوان عالى كشور. 6ـ آقاى نصرتاللّه مشكات [مشكوتى ]كارمند بازنشسته وزارت فرهنگ. 7ـ آقاى محمود عرفان رئيس يكى از شعب ديوان كشور. 8ـ آقاى دكتر شفائى كه مورد احترام و محبت مرحوم آيتاللّه بروجردى1 بوده ضمنا اشخاص وارد به امور اوقاف اظهار نظريه مىنمايند كه چنانچه اداره اوقاف با مشاركت سه نفر افراد منتخب اداره شود به صرفه و صلاح دولت خواهد بود. در مورد دانشگاه الهيات هم تيمسار رياست ساواك فرمودند دانشگاه تهران مشغول اقدام مىباشند نشاط 24 / 11 / 43 به فرموده بايگانى شود 16 / 12 / 43 1ـ حضرت آيهاللّهالعظمى حاج آقا حسين طباطبايى معروف به بروجردى در سال 1292 هجرى قمرى متولد شد. وى زعيم حوزه علميه قم(بعد از آيهاللّه حائرى)، بانى مسجد اعظم قم و بزرگترين مرجع تقليد شيعيان بعد از شهريور 1320 هجرى شمسى و ايام سلطنت محمدرضا شاه بود. او پس از فراگيرى مقدمات در بروجرد به اصفهان رفت و در آنجا به تعليم فقه و فلسفه مشغول شد. وى در نجف مدت 8 سال در محضر آخوند ملا محمد كاظم خراسانى به استفادت مشغول بود. پس از اين دوران به ايران بازگشت و در بروجرد به تدريس علوم عقلى و نقلى پرداخت و در سال 1323 هجرى شمسى از سوى امام و ساير علما به قم دعوت شد. آيهاللّه بروجردى پس از ملاحظه شكست مشروطيت و حوادثى چون اعدام شيخ فضلاللّه نورى، و نيز آزردگى ناشى از بى ثمر ماندن فعاليتهاى سياسى در مقابل رضاخان حتىالامكان از ورود در مسائل سياسى پرهيز مىكرد و نگران آن بود كه مبادا اين گونه اقدامات به زيان مسلمين تمام شود. ايشان به همين جهت گاه مورد اعتراض واقع مىشد. پس از قيام علماى اصفهان و فاجعه مسجد گوهرشاد، حوزه علميه قم با وجود شخصيتهايى همچون آيهاللّه العظمى بروجردى و آيهاللّه العظمى حائرى، به صورت بزرگترين حوزه علميه شيعه درآمد و موجب رونق ساير حوزههاى علمى ايران گرديد. محمدرضا در بدو سلطنت سعى داشت به آيهاللّه بروجردى نزديك گردد و از وجود پرنفوذ وى بهرهبردارى نمايد. امّا از جانب آن حضرت مطرود و مورد اعتراض واقع گرديد. حضرت آيهاللّه بروجردى (ره) در سال 1380 ه . ق به ملكوت اعلى پيوست. |