سند نامه ::
 
سخنرانی درباره ی ادعای آتش زدن کتابخانه اسکندریه
موضوع: سخنرانى مرتضى مطهرى در حسينيه ارشاد عطف : 2847 / 316 ـ 19 / 6 / 49
از : 20 ه 3 تاریخ 24 / 6 / 49
به : 316 شماره : 17106 / 20 ه3
از ساعت 00:20 مورخه 19 / 6 / 49 جلسه حسينيه ارشاد تشكيل و حدود 800 نفر از جوانان و دانشجويان و طبقات مختلف شركت نموده بودند پس از قرائت قرآن وسيله شيخ خليل الرحمان شخصى پشت ميكروفن قرار گرفته و اعلام نمود فردا شب دانشمند محترم استاد مجاهد آقاى ناصر مكارم شيرازى1 منبر مى‏روند و سپس مبادرت به خواندن اشعار مذهبى نمود. در ساعت 40:20 شيخ مرتضى مطهرى منبر رفت و نامبرده سخنان خود را راجع به آتش زدن كتابخانه اسكندريه آغاز و اظهار داشت امشب مى‏خواهم درباره يك موضوع تاريخى صحبت كنم موضوعى كه امروز مسيحى‏ها و يهوديها بر ضد مسلمانان بكار مى‏برند و در بيشتر كتابها نوشته‏اند زمانى كه مسلمانان مصر را فتح كردند كتابخانه اسكندريه را كه بزرگترين كتابخانه جهان بود و شش قرن سابقه داشت ويران كرده و كتابهاى آنرا بجاى هيزم در حمامهاى شهر اسكندريه به مدت شش ماه مى‏سوزاندند.2
اولاً در فتح مصر حضرت پيغمبر و حضرت على نبودند و هيچكس نمى‏تواند بگويد كه به دستور آنها كتابخانه آتش زده شد و اما مى‏گويند كتابها را به‏ مدت شش ماه در حمامهاى اسكندريه به جاى هيزم سوزانيدند آيا اين موضوع به عقل صحيح به نظر مى‏رسد؟ در عصر ما بزرگترين كتابخانه‏هاى جهان يكى در امريكا و ديگرى در شوروى هست كه روى هم تمام كتابهاى اين دو كتابخانه براى گرم كردن چند حمام به مدت دو ماه كافى نيست چه رسد به آن زمان كه كاغذ نبوده و مطالب را روى پوست حيوانات و درختان مى‏نوشتند پس بنا بر اين موضوع نمى‏تواند حقيقت داشته باشد. از شروع بنياد اسلام مسيحى‏ها و يهوديها پيوسته مى‏كوشيدند كه اسلام را ضايع كنند و پاپ‏ها و كشيش‏ها و رهبران اسرائيل هستند كه با تبليغات و آوردن دليل‏هاى پوچ بر ضد اسلام اقدام مى‏كنند همين اروپائيها بودند كه باعث‏تمام بدبختى‏هاى اين جهان شده‏اند حتى حمله مغول و جنگ دوم جهانى و بسيارى از مصائب ديگر را همين استعمارگران غربى بوجود آوردند و اكنون نيز همين‏ها هستند كه نمى‏گذارند دنيا آرام باشد. ياد شده در ساعت 40:21 به سخنان خود خاتمه داد.
نظريه شنبه : شنبه نظرى ندارد.
نظريه يكشنبه : يكشنبه نظرى ندارد. آزرم
نظريه چهارشنبه : چهارشنبه نظرى ندارد.
نگهبان

1ـ آيت‏ اللّه‏ ناصر مكارم شيرازى در سال 1347 هجرى قمرى در شيراز بدنيا آمد و تحصيلات ابتدايى و متوسطه را در شيراز به پايان رساند و آنگاه به تحصيل علوم دينى پرداخت و مقدمات را در مدرسه آقا بابا خان شيراز گذراند و سپس در سال 1324ش به قم رفته و در درس آيات حجت كوه كمره‏اى و بروجردى حاضر شد. در سال 1369 قمرى (سالهاى 29ـ30 ش) به نجف اشرف رفته و يكسال در آن شهر ماند و در همانجا به درجه اجتهاد رسيد و سپس به قم مراجعت كرده و در درس فلسفه علامه طباطبايى شركت جست و در عين حال به تدريس فقه و اصول پرداخت. يكى از خدمات ايشان تأسيس مجله مكتب اسلام است كه در سال 1340 ش به انتشار آن پرداخت. از جمله آثار ايشان القواعد الفقهيه، تعليقات على العروه‏الوثقى، فيلسوف نماها، تفسير 27 جلدى نمونه، شرح سه جلدى نهج‏البلاغه، آفريدگار جهان، خدا را چگونه بشناسيم و رهبران بزرگ و مسؤوليت‏هاى بزرگتر است. ايشان همچنين در اولين دوره مجلس خبرگان قانون اساسى عضو اين مجلس بود و در حال حاضر از مراجع تقليد و ساكن قم مى‏باشند. (سخنوران نامى معاصر ايران، سيد محمد باقر برقعى)

2ـ در اواخر قرن دوم هجرى مورخين اسلامى و حتى چند نفر مسيحى فتح شهر اسكندريه را به دست اعراب مسلمان به تفصيل كه قبل از جنگهاى صليبى تأليف شده‏اند نامى از كتابسوزى اسكندريه نبرده‏اند. براى اولين بار در اواخر قرن ششم و اوايل قرن هفتم هجرى يك نفر مسيحى به نام عبدالطيف بغدادى در كتابى بنام «الافادة و الاعتبار من‏الامور المشاهدة و الحوادث المعانيه بارسن مصر» با عبارت گفته مى‏شود آتش‏سوزى كتابخانه مصر را به عمروعاص نسبت داده است. فتح اسكندريه در سالهاى 17 و 18 هجرى اتفاق افتاده و اين قصه حدود 600 سال بعد نقل مى‏شود. كتب تاريخى شهادت مى‏دهند كه كتابخانه اسكندريه چندين بار قبل از آنكه اسكندريه به دست مسلمانان فتح شود و مورد تاراج و يغما حريق واقع شده است و اساسا كتابخانه‏اى به آن صورت وجود نداشته است. ويل دورانت آتش سوزى قسمت مهم كتابخانه اسكندريه را به مسيحيان متعصب دوران سقف توفينس در سال 392 ميلادى نسبت مى‏دهد. (كتابسوزى ايران و معاصر ـ استاد مرتضى مطهرى)