مرور زندگی حاج سيد محمدرضا گلپايگاني
حضرت آیتالله العظمی آقای حاج سید محمدرضا موسوی گلپایگانی – قدس الله نفسه الزكیه – در هشتم ذیقعدةالحرام 1316 در بخش گوگد گلپایگان پا به عرصه وجود نهاد.
به مناسبت تقارن ولادتش با سالروز ولادت امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، نامش را محمدرضا و كنیهاش را ابوالحسن و لقبش را هبةالله نهادند.
پدرش مرحوم آقا سید محمدباقر امام عالمی، معروف به زهد و تقوا و پایبند به آداب و مستحبات دینی و كوشا در امر به معروف و نهی از منكر بوده است. در سه سالگی مادر و در نه سالگی پدر را از دست داد.
دوران كودكی را با مشكلات و سختیهای فراوان و فقدان پدر سپری كرد و تحصیلات ابتدایی را در مكتبخانه گذراند. نوجوانی بیش نبود كه شوق تحصیل علوم اسلامی او را به سوی مرحوم آیتالله ملا محمدتقی گوگدی (م 1353 ق) كشانید و در نزد ایشان ادبیات عرب را فرا گرفت. سپس نزد مرحوم آیتالله سید محمدحسن خوانساری (م 1337 ق. برادر بزرگتر آیتالله العظمی سید احمد خوانساری) زانوی ادب به زمین زد و ادبیات و قسمتی از سطوح را از ایشان استفاده كرد.
نوزده ساله بود كه به سوی اراك شتافت و در مدرسه آقا سید ضیاءالدین به تكمیل دوره سطوح پرداخت. در 1337 ق. به مجلس درس مرحوم آیتالله العظمی حاج شیخ عبدالكریم حائری حاضر شد و تا سال 1340 ق. در اراك از آن مرد بزرگ بهرهها برد.
24 ساله بود كه به دنبال مهاجرت استادش آیتالله حائری، به قم كوچ كرد و در مدرسه فیضیه ساكن شد. استاد با مشاهده استعداد و فهم شاگرد سختكوش به او بسیار علاقهمند شد و او را در شمار اصحاب خاص و هیأت استفتاء قرار داد و تصحیح كتاب الصلاة خود را به او و آیتالله العظمی اراكی واگذار نمود.
معظمله نیز تا پایان عمر استاد (1355 ق.) ملازم درس ایشان بود. آیتالله فقید در سال 1341 ق، در قم به مدت هشت ماه از محضر آیات عظام میرازی نائینی و آقا سید ابوالحسن اصفهانی استفاده برد.
از دیگر اساتید آیتالله فقید میتوان از آیات عظام حاج شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی، حاج شیخ ابوالقاسم كبیر، آقای بروجردی، آقا ضیاء عراقی و مرحوم شیخ محمدحسین غروی اصفهانی نام برد.
ایشان از آیتالله العظمی حائری اجازه اجتهاد (در 24 سالگی) و از مرحوم حاج شیخ عباس محدث قمی و آقا شیخ محمدرضا اصفهانی اجازه روایت داشته است.
مرجع فقید از آغاز ورود به حوزه علمیه قم در سال 1340 ق، به تدریس رسائل، مكاسب و كفایه اشتغال ورزید و پس از وفات استادش آیتالله حائری تدریس خارج فقه و اصول را شروع نمود كه تا چندی پیش از وفاتشان ادامه داشت.
ایشان در طول بیش از هفتاد سال تعلیم دانش اهلبیت(ع)، صدها تن از ستارگان درخشان آسمان علم را به جامعه اسلامی تحویل داده است. برخی از زبدهترین شاگردان ایشان عبارتند از: حضرات آیات و حججاسلام مرحومان: مرتضی حائری یزدی، عبدالرحیم ربانی شیرازی، مرتضی مطهری، محمدعلی قاضی طباطبائی، سید اسدالله مدنی، محمد مفتح، سید محمدحسین بهشتی، علیپناه اشتهاردی، حسینعلی منتظری، علی مشكینی و آقایان: ناصر مكارم شیرازی، سید محمدعلی علوی گرگانی، علی احمدی میانجی، جعفر سبحانی، لطفالله صافی گلپایگانی، حسن حسنزاده آملی، محمد مؤمن، رضا استادی، سید محسن خرازی، علی كریمی جهرمی، احمد صابری همدانی، شبزندهدار، علی افتخاری گلپایگانی، مهدی یثربی كاشانی، مجدالدین محلاتی، احمد جنتی، مرتضی مقتدایی، محسن حرمپناهی، جلال طاهر شمس گلپایگانی، محمد واعظزاده خراسانی، سید محمدباقر ابطحی، احمد آذری قمی، محمدتقی ستوده، غلامرضا صلواتی، علی نیری همدانی و علی ثابتی همدانی و...
تقریرات درس آیتالله فقید را عده بسیاری به رشته تحریر درآوردهاند. آنهایی كه به چاپ رسیده است عبارتند از: 1 – كتاب الحج، سه جلد تا كنون، 2 – الهدایة الی من له الولایة، درباره ولایت فقیه، 3 – نخبة الاشارات فی احكام الخیارات، هر سه از آقای احمد صابری همدانی، 4 – كتاب القضاء در دو جلد، 5 – كتاب الشهادات، 6 – بلغة الطال فی التعلیق علی بیع المكاسب، هر سه نوشته آقای سید علی حسینی میلانی، 7 – الدر المنضود فی احكام الحدود، 8 – نتائب الافكار فی نجاسة الكفار، هر دو از آقای علی كریمی جهرمی، 9 – كتاب الطهارة، 10 – كتاب القضاء، هر دو از آقای هادی مقدس نجفی.
مرجع فقید در كنار اشتغالات گوناگون از تألیف و تصنیف نیز فروگذاری نکرده است، آثار قلمی آن مرحوم عبارتند از: 1 –حاشیه بر عروةالوثقی، 2 – حاشیه بر وسیلةالنجاة، 3 –رساله صلاة الجمعه، 4 – رسالة فی المحرمات بالنس، 5– مسائل الحج، 6 – افاضة العوائد، تعلیقه بر دررالاصول مرحوم حائری، 7 – رساله در عدم تحریف قرآن، 8 – كتاب الطهارة، 9 – كتاب الحج، 10 – كتاب الحدود، 11– صلاة الجمعه، 12 – حواشی بر ملحقات عروةالوثقی، و اینها بجز پیامها، اعلامیهها و بیانیههای مختلفی است كه از سال 1342 تا سال 1372 به مناسبتهای گوناگون صادر فرمودهاند كه اگر گردآوری شود، سه جلد كتاب قطور را تشكیل خواهد داد.
آیتالله العظمی گلپایگانی(ره) در طول 32 سال مرجعیت یكی از اقطاب فتوا و اركان فقاهت بودند و روزانه استفتائات گوناگونی از سراسر جهان به محضر ایشان ارسال میشد و ایشان در تمام ابواب فقه فتوا دادهاند و از همین رهگذر اكنون مجموعه فتاوای بسیاری از ایشان در دست است كه عبارتند از : 1 – منتخب الاحكام (با ترجمه انگلیسی )، 2 – مختصر الاحكام (با ترجمه عربی و اردو)، 3– توضیح المسائل (بیش از هشتاد بار به چاپ رسیده و به زبانهای اردو، چینی، تركی آذری و تركی لاتین ترجمه شده است)، 4 – مجمع المسائل، در 3 جلد و مشتمل بر ابواب گوناگون فقه، 5 – مناسك حج (به زبانهای عربی، اردو، روسی و انگلیسی ترجمه شده است)، 6 – احكامی از حج، 7 – سؤال و جواب درباره مسائل حج، 8 – آداب و احكام حج، 9 – دلیل الحاج، 10 – احكام عمره، 11– هدایة العباد (به عربی و در برگیرنده تعلیقه ایشان بر عروة، وسیله، توضیح المسائل و برخی از استفتائات در دو جلد)، 12 – رساله امر به معروف و نهی از منكر و مسائل اجتماعی اسلام، 13 – مسائل نماز خوف و مطارده و احكام جبهه،
مرجع بزرگ شیعه علاوه بر تدریس و تربیت عالمان دین، تألیف، فتوا، رهبری و روشنگری جامعه شیعه به بنیان نهادن دهها مؤسسه فرهنگی و دینی در گوشه و كنار جهان و آبادانی صدها مسجد و مدرسه در سراسر كشور دست یازید كه برخی از آنها عبارتند از:
1– دار القرآن الكریم، اولین مؤسسه قرآنی كشور است كه در سال 1352 پا گرفت و به كار چاپ و نشر قرآن مجید، ترجمه دقیق قرآن، بررسی اغلاط ترجمههای موجود و تصحیح آنها، تشكیل موزه قران، گردآوری نسخههای خطی و چاپ قرآن تشكیل كتابخانه تخصصی قرآن، چاپ و توزیع كتابهای قرآنی، نشر مجله (رسالة القرآن) و (پیام قرآن) و تشكیل كنفرانس (علوم و مفاهیم قرآن) و چاپ مجموعه مقالات و سخنرانیهای آن پرداخته است.
2 – بیمارستان، كه با داشتن بخشهای قلب، جراحی، زایمان، اورژنس، داخلی اطفال، اعصاب و رادیولوژی یكی از بزرگترین بیمارستانهای كشور به شمار میرود و تاكنون منشأ خدمات بسیار به روحانیون و مردم و رزمندگان اسلام در طول جنگ تحمیلی بوده است.
3– كتابخانه، كه با داشتن حدود یكصد هزار جلد كتاب چاپی و دوازده هزار جلد كتاب خطی یكی از غنیترین كتابخانههای كشور به شمار میرود.
4 – مجمع جهانی اسلامی در لندن
5 – مركز معجم المسائل الفقیه
6 – مسجد عظیم و باشكوهی در قم
7 – بعثه حج (كه در ایام حج راهنمای دلسوز تمامی حجاج شیعی و مبلغ دلسوز تشیع به شمار میرود)
8 – مدرسه معظم و شكوهمند (كه اینك در كنار مسجد اعظم و مدرسه فیضیه، سه قطب عمده تدریس در حوزه علمیه قم به حساب میآید)
9 – دارالایتام
10 – مؤسسه خیریه حضرت ولیعصر(عج)
آیتالله العظمی گلپایگانی از بدو حركت شجاعانه روحانیت به رهبری امام راحل، به مبارزات پیگیر و بیامان خویش با دیو استبداد پرداخت و اولین اعلامیه اعتراض به لایحه ننگین انجمنهای ایالتی و ولایتی در مهرماه 1341 شمسی از سوی ایشان صادر شد و بدنبال آن بود كه پیامها و بیانیههای معظمله تا سقوط رژیم پهلوی هر روز ادامه یافت.
از دیگر اقدامات ایشان در مقابل رژیم شاه عبارتند از: سرباز زدن از ملاقات با شاه مقبور و نخست وزیران و فرستادگان دربار، تحریم برنامه اوقاف و اعلامیه علیه معاملات و همكاری با سازمان اوقاف، قطع شهریه كسانی كه با اوقاف همكاری مینمودند و تحریم امامت جماعت و گوش دادن به سخنان آنان، حرام شمردن خرید و فروش و مصرف و توزیع گوشتهای وارداتی از خارج و قبول نكردن وجوهات فروشندگان آنها (هرچند میشد تحت عنوان مال مخلوط به حرام، خمس آن را پذیرفت)، اعتراض شدید و پیام كوبنده علیه تغییر تاریخ هجری به تاریخ منحوس شاهنشاهی، مخالفت صریح با حزب رستاخیز و تحریم شركت مسلمانان در آن، مخالفت صریح با طرح امتحان دولت از طلاب و انكار صلاحیت آنان برای این امر كه باعث عقبنشینی دولت وقت و مصون ماندن حوزه از این طرح ننگین شد، اعتراض شدید علیه گسترش بیبندوباری و فساد و فحشا و رواج منكرات و فرستادن نامهای سرگشاده به شاه و تذكر عواقب وخیم آن، اعتراض و مخالفت بسیار شدید علیه سینما در شهر قم و تعطیل نمودن درس و نماز جماعت خویش به مدت یك هفته، مخالفت و اعتراض علیه تاجگذاری شاه و انتخاب ولیعهد و اخراج فرستادگان رژیم از بیت خویش و سرباز زدن از دیدار و پذیرفتن اعوان ظلمه و خوار نمودن آنان، قیام در جهت تجلیل از مقام شهید سعیدی و اعلام مجلس ختم برای ایشان در مسجد امام، تجلیل از مقام مرحوم شهید حاج آقا مصطفی خمینی و تشكیل دو مجلس ختم در مسجد اعظم و شكستن سد رعب و ممنوعیت برپایی مجالس بزرگداشت و مطرح شدن نام حضرت امام در آن مراسم، استفسار از حال تبعید شدگان و سركشی به خانوادههای آنان و رسیدگی به احوال آنان، حمایت از مقام امام خمینی و بویژه در برابر اهانت روزنامه اطلاعات به مقام امام راحل و تاكید بر مقاومت روحانیت و پیگیری اعتراضها و راهپیماییها و صدور اعلامیههای روشنگر و كوبنده در لحظات حساس و دلجویی و تأیید علمای مبارز شهرستانها.
این اقدامات معظمله باعث شد تا مزدوران رژیم برای لطمه زدن به ساحت ایشان از هیچ كاری فروگذاری نكردند و دوبار (سوم فروردین 1342در مدرسه فیضیه و 9 اردیبهشت 1357 ش) به سوی معظمله حمله كرده و قصد ضرب و جرح آن مرجع بزرگوار را داشتند كه لطف خدا و جانفشانیهای اطرافیان باعث حفظ ایشان شد.
پس از پیروزی انقلاب نیز همواره در جهت تأیید كامل مواضع حضرت امام و تقویت موقعیت ایشان به عنوان رهبر نظام و فراخواندن مردم به پیروی كامل از حضرت امام، توصیه به افراد صالح برای شركت در مناصب نظام، طرح مباحث مورد نیاز حكومت اسلامی در درس خارج فقه (قضا، حدود و شهادات)، شركت در تمام مراسم انتخابات و صدور پیامهای گوناگون مبنی بر شركت مردم در انتخابات، تقویت دولت اسلامی و حرام شمردن مخالفت با دستورات و مقررات دولت و نهی از فروش اجناس قاچاق، حمایت مادی و معنوی از رزمندگان اسلام در طول جنگ تحمیلی و ارسال هیئتهای مختلف به جبهههای نبرد و اجازه مصرف ثلث در مصرف جبههها و بر عهده گرفتن ساختمان مراكز درمانی و بهداشتی استانهای زلزلهزده در جریان زلزله خرداد 1369 و دهها اقدام دیگر فعال بودند، آیتالله فقید با امام راحل از دیر زمان ارتباطی صمیمی و بسیار نزدیك داشته اند كه سابقه آن به هفتاد سال پیش و محفل درس استادشان آیتالله العظمی حائری میرسید.
این یكدلی و یكرنگی و صمیمیت پس از وفات مرحوم آیتالله بروجردی به اوج خود رسید كه برای جلوگیری از توطئههای مختلف رژیم برای محو ارزشهای اسلامی همكاری تنگاتنگی را با هم آغاز نمودند كه تا پایان عمر حضرت امام ادامه داشت.
مرجع بزرگ شیعه جامع فضایل اخلاقی و كمالات نفسانی بود. ویژگیهای بارز ایشان عبارتند از: زهد و بیاعتنایی به زخارف دنیا، تواضع، بهرهوری از فرصتها، تجلیل از مقام فقها و مراجع معاصر، صبر در مصیبت فقدان فرزند برومندش، تشویق عالمان و نویسندگان، اهتمام بسیار به حفظ و قراءت قرآن (بطوریكه در هر شبانهروز با تمام گرفتاریها دو نوبت قرآن تلاوت میفرمود)، عشق به ساحت مقدس ائمه اطهار (به گونهای كه سالها – حتی پس از مرجعیت – به منبر تشریف برده و اخبار آلمحمد(ص )را به گوش مردمان میرسانیدند و روزهای عاشورا روضه میخواندند و در عزای امامان بشدت میگریستند و به زیارت مرقد آنان مكرر مشرف میشدند، تقید بسیار به مستحبات و ترك مكروهات (به طوری كه باید آن جناب را زنده كننده مراسم اعتكاف در سراسر ایران برشمرد و رواج عزاداری فاطمیه دوم را باید از او دانست)، احترام بسیار به استاد (كه همیشه پیش از درس فاتحهای برای استادش قرائت میفرمود و به استادزاده خویش مرحوم آیتالله حاج آقا مرتضی حائری – با اینكه شاگردش بود بسیار احترام مینهاد).
سرانجام آن عبد صالح خدا پس از عمری سرشار از توفیق و پربار از خدمات دینی و علمی و پس از طی بیماری كوتاهمدت در نود و شش سالگی در شامگاه روز پنجشنبه 18 آذر 1372 (24 جمادیالثانی 1414 ق) ندای حق را لبیك گفت و فقدانش قلب تمام مسلمین جهان را در هم فشرد.
مردم در سوگ آن مرجع بزرگ به سوگواری پرداختند و از سوی دولت هفت روز عزای عمومی و یك روز تعطیل عمومی اعلام گردید، مجالس بزرگداشت مقام علمی ایشان در گوشه و كنار جهان و كشور اسلامیمان تا مدتها ادامه یافت.
پیكر پاك آن مرجع بزرگ روز جمعه ابتدا در تهران با حضور صدها هزار نفر و با شركت رهبر معظم انقلاب تشییع شد و پس از پنج ساعت راهپیمائی به قم انتقال یافت و سپس در روز شنبه 20 آذر با حضور خیل عظیم و پرشكوه مردم قم تشییع و نماز به امامت آیتالله حاج شیخ لطفالله صافی گلپایگانی – داماد معظمله – بر ایشان خوانده شد و در مسجد بالاسر مرقد مطهرحضرت معصومه(س) در جوار تربت استادش به خاك سپرده شد.
http://www.ahl-ul-bayt.org/fa.php/page,10190A9397.html
|